საინფორმაციო ანალიტიკური სააგენტო "თბილისი 24". / Information Analytical Agency "Tbilisi 24". / Информационно-аналитическое агентство "Тбилиси 24". / Informationsanalyseagentur "Tbilisi 24" მოლდოვამ 5 ტელეარხი დახურა – თბილისი 24
17 ივნისი 2024

მოლდოვას საინვესტიციო პროექტების ხელშეწყობის საბჭომ  ისინი  „საეჭვო წყაროებიდან დაფინანსების“ გამო    ხუთი ტელეარხი  : „Primul in Moldova“ ( „პირველი მოლდოვა“), „აქცენტ ტვ“, „ჰორიზონტ ტვ“, „მე-2 არხი“ და „მე-3 არხი“ მაუწყებლობის ლიცენზია გააუქმა.

  • აღნიშნული ხუთი ტელეარხი ეკუთვნის სამ კომპანიას – Telesistem TV, Arhidoc Grup და Telestar Media. ისინი  „საეჭვო წყაროებიდან დაფინანსების“ გამო    მაუწყებლობის ნებართვის გარეშე  დარჩნენ  , განაცხადა მთავრობის სპიკერმა დანიელ ვოდამ.

ამ ტელეარხების მუშაობა გასულ წელს შეჩერდა. ხელისუფლება თვლის, რომ ისინი დაკავშირებულია დემოკრატიული პარტიის ყოფილ ლიდერთან და ბიზნესმენ ვლადიმერ პლაჰოტნიუკთან, ასევე სორის პარტიის ყოფილ ხელმძღვანელთან, ილან შორთან.

შორის პარტია მოლდოვაში საკონსტიტუციო სასამართლომ 2023 წლის ზაფხულში აკრძალა. მოლდოვაში მას პრორუსულად მიიჩნევენ. პარტიის თავმჯდომარე ილან შორი 2019 წლიდან გაქცეულია: ის მოლდოვას საბანკო სისტემიდან მილიარდი დოლარის მოპარვის საქმეზე საერთაშორისო ძებნაშია შეყვანილი.

2023 წლის აპრილში კიშინიოვის სააპელაციო სასამართლომ შორს 15 წლით თავისუფლების აღკვეთა და ხუთი მილიარდი ლეის (276,7 მილიონი აშშ დოლარი) ღირებულების ქონების კონფისკაცია მიუსაჯა. ქურდობაში თანამონაწილეებს შორის არის გაქცეული ოლიგარქი ვლადიმერ პლახოტნიუკი. მოლდოვის სამართალდამცავმა ორგანოებმა ადრე განაცხადეს, რომ შორი ისრაელში იმყოფებოდა. 2020 წელს ქვეყნის ხელისუფლებამ უარყო მისი ექსტრადიციის მოთხოვნა. მიმდინარე წლის მაისის შუა რიცხვებში ცნობილი გახდა, რომ მან რუსეთის მოქალაქეობა მიიღო.

  აშშ-ის სახელმწიფო მდივანმა ანტონი ბლინკენმა კიშინიოვში მოლდოვის პრეზიდენტ მაია სანდუსთან შეხვედრისას განაცხადა, რომ  „რუსეთთან  დეზინფორმაციის წინააღმდეგ საბრძოლველად“  მან 50 მილიონი დოლარი გამოიყო.

  • „ეს გააძლიერებს მოლდოველების უნარს, წინააღმდეგობა გაუწიონ რუსეთის ჩარევას, ჩაატარონ თავისუფალი და სამართლიანი არჩევნები, გააგრძელონ ევროინტეგრაციის გზა და შექმნან მეტი ეკონომიკური შესაძლებლობები“, – თქვა ბლინკენმა.

2022 წლის   19 დეკემბრიდან, მოლდოვაში ექვსი ტელეარხი ერთდროულად ვერ გადის ეთერში: მოლდოვაში Primul, RTR-Moldova, NTV-Moldova, Accent TV, TV6 და Orhei TV. მათ სამაუწყებლო ლიცენზიების შეჩერების გადაწყვეტილება საგანგებო სიტუაციების კომისიამ (CoES) მიიღო, რომელიც ქვეყანაში უკრაინის ომის დაწყებიდან მუშაობს.

CoES ტელეარხებს „ქვეყანაში მომხდარი მოვლენებისა და უკრაინის ომის გაშუქებისას არასწორი ინფორმაციის გავრცელებაში“ ადანაშაულებს.

ამ მედიასაშუალებების ჟურნალისტები და ხელმძღვანელები უარყოფენ ყველანაირ ბრალდებას. ხელისუფლების წარმომადგენლები, პირიქით, დარწმუნებულნი არიან, რომ კომისიის გადაწყვეტილება, როგორც პრემიერ-მინისტრმა ნატალია გავრილიცამ სოციალურ ქსელებში თავის გვერდზე დაწერა, მიმართულია „მანიპულაციისა და პროპაგანდის აღმოფხვრაზე“.